Voce gravă şi statură înaltă, Antoine Caubet, (regizorul și actorul Antoine Caubet, foto jos), intră bucuros de întâlnire în micul bar din rue du Faubourg Saint Honoré, la Paris : avem parte de “o şuetă”, o expresie românească tipică, îi explic, care ar însemna “întâlnire nesfârşită între doi prieteni care nu s-au văzut de mult timp”. Nu suntem încă prieteni, este prima noastră întâlnire, dar este ca şi cum, căci am decis să ne întâlnim şi să stăm la un pahar de vorbă, despre Emil Cioran, dacă se poate chiar în felul în care ar fi făcut-o filosoful. Ocazia este foarte potrivită : teatrul de l’Atalante se pregătea să monteze pe scenă interviurile lui Cioran. Un fel de reprezentaţie unică la Amsterdam, cândva, între Léo Gillet şi Cioran, în faţa unui public entuziasmat. Un fel de a descoperi marelui public interviul publicat de editura Gallimard, în 1985. Dar de data aceasta la Paris.

a_caubet

Cum aţi ajuns la această decizie de a pune în scenă interviurile lui Cioran ? Dragoste la prima vedere sau pariu ?

Antoine Caubet : Citisem câteva volume semnate de el şi visam să montez o piesă de teatru. Povestea care a stat la baza interviului acordat de Cioran era şi ea foarte frumoasă. Léo Gillet, un profesor de franceză din Olanda, care îl cunoştea pe Cioran din 1960, l-a invitat pe prietenul său la Amsterdam, pentru a participa la un fel de dialog în casa Descartes, Institutul francez din Amsterdam. Emil Cioran, pentru a doua oară în viaţă, decide să accepte invitaţia la o dezbatere în faţa unui public. O oră şi jumătate de întrebări- răspunsuri, în faţa a 200 de persoane, un dialog reluat ulterior şi publicat în colecţia Arcade de la Gallimard (“Cioran, Entretiens”, Gallimard 1985). Şi în urmă cu un an mi-am spus “gata, o fac”.

cioranfoto.jpg

Aţi citit şi alte titluri din opera lui Cioran înainte de interviuri?

Cioran m-a interesat dintotdeauna. Am citit mult. Devenise, în anii 75-80, foarte cunoscut la Paris. Cineva care era perceput ca excitant, ca interesant. Apoi, interviurile şi biografiile m-au interesat mereu. Apoi a intervenit ceva foarte interesant pentru omul de teatru din mine : mi-am dat seama că în acest interviu părea că se pregăteşte un joc. Am simţit că la început filosoful era foarte jenat, mai ales în momentele în care Gillet îi punea întrebări incomode. De exemplu, Gillet îi citeşte titluri din opera sa şi spune “acest domn, el nu iubeşte viaţa”. Şi am simţit cum cuvântul se transforma în gura lui Cioran, cum piesa de teatru urca pe scenă.

Între procesul lecturii şi cel al restituirii, în teatru, a trecut totuşi o bună perioadă de timp …

L-am citit în urmă cu 6-7 ani. A fost cât pe aici să îl montez în 2012. Apoi, aşa precum vă spuneam, cu un an în urmă am decis să montez textul ca piesă de teatru, cu Jehanin Christian în rolul principal. Am fost tentat iniţial să includ şi participarea publicului, să îl urc pe scenă. Până la urmă am abandonat ideea, deşi era tentantă, căci mi-am spus că de fapt nu restitui interviul, ca atare, ci îl reinventez.

Interviu realizat de Iulia Badea-Guéritée, corespondentul My Cult Events la Paris10298097_568533816594749_5855220675267573007_o

  1. La final un concurs ad-hoc ?

Scrisoare către Cioran

Dar dacă Emil Cioran ar mai trăi azi? Ce-aţi dori să-i scrieţi ? Despre ce fericire sau nefericire, pasiune sau tristeţe, aţi dori să vorbiţi cu acest filosof care iubea atât demult viaţa, neîncetând în acelaşi timp să-i puncteze defectele? Imaginaţi-vă o scrisoare scrisă la patru mâini, cu fratele sau sora dvs., cu iubita, cu prietenul apropiat, avându-l ca destinatar pe Emil Cioran.

Nu mai mult de 3000 semne, în limba franceză, şi adresaţi-o, până în 15 aprilie 2016, la adresa mail:

L’atalante.rp@gmail.com
Sau la adresa poştală:
Théâtre de L’Atalante – 10, place Charles Dullin 75018 Paris, Franţa
Cuplul câştigător va fi invitat la ultima reprezentaţie a piesei de teatru.

“Cioran/entretiens”, de Antoine Caubet, la Théâtre de L’Atalante, până în 18 aprilie,la orele 20h30.

Luni, miercuri, vineri,la orele 20h30

Joi şi sâmbătă, la orele 19h00

Sâmbăta la orele 16h00 duminica la orele 17h00

10 place Charles Dullin, 75018 Paris

Staţia de metrou: Anvers, Abbesses, Pigalle

 

 

