Tags

, , ,

Nick Dunne și Amy Dunne s-au întîlnit la o petrecere, s-au îndrăgostit și apoi s-au căsătorit. După lunile de miere și sex au venit mai multe necazuri. Întîi criza economică care i-a lăsat pe amîndoi fără serviciu, apoi boala și moartea unuia din părinți. Cei doi se mută de la New York mai la țară, într-o suburbie din Missouri, într-o casă superbă. La aniversarea a 5 ani de la căsnicie Amy dispare și viața lui Nick se transformă într-un circ mediatic.

MV5BMjI5MTU1MjU4OF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTg4NTgyMjE@._V1._CR41,14,2921,1944__SX1394_SY786_

Și filmul într-unul necredibil.

De la început ai senzația că Amy nu poate fi moartă și că la un moment dat va apărea de undeva. Și filmul îți dă dreptate, doar că, ”surpriza” este că e și cam sonată. Nici Nick nu e vreun înger, ci, cumva, tipologia bărbatului care profită de banii nevestei și de situația ei, se plictisește ușor de ea, e infidel și nesimțit. Ben Affleck și Rosamund Pike sînt foarte credibili în rolurile lor, demonstrînd ce înseamnă să fii actor profesionist și cînd povestea n-are nicio noimă.

MV5BMTczNzkyNzUwMl5BMl5BanBnXkFtZTgwNzg3MDM3MjE@._V1._CR80,14,2842,2121__SX1394_SY786_

De pe la jumătate încolo filmul nu se mai înscrie în niciun gen și găurile din poveste să lățesc și se lungesc pînă o transformă într-o aiureală. Amy se întoarce acasă după ce încercase să-i însceneze moartea ei lui Nick și după ce l-a omorît pe fostul iubit din liceu la care se refugiase cînd a rămas fără bani. De ce a făcut asta? Poate pentru că și ea a fost abuzată din copilărie, întîi de părinți care au transformat copilăria ei într-o serie de romane de succes, apoi de iubiții ei. Primul, pe care-l și omoară în film, nu știm cum a abuzat-o, dar ce mai contează ”detaliul” ăsta printre zeci de altele lipsă.

MV5BMTY4MzEzMTU0OF5BMl5BanBnXkFtZTgwMjcyOTM3MjE@._V1._CR42,10,2919,1942__SX1394_SY786_

Dacă acest film a vrut să fie o satiră a familiei tipice americane în care bărbatul e cam mîrlan și musai infidel iar femeia o psihopată atunci thriller-ul n-avea ce căuta aici. Dacă s-a vrut un thriller atunci e prea multă satiră. Scenele în care massmedia intervine în această poveste matrimonială sînt interesante, mai ales relația parazitară între telespectatori, de acum și protagoniști, și angajații televiziunilor care, cu toții, se hrănesc din aceste telenovele self made. Și iată cum mai apare un twist în film, care, chipurile, vrea să șteargă lipsurile, în special prestația poliției care vede numai ce trebuie să vadă: înspre finalul filmului, telespectatorii și realizatorii TV sînt cei ce anchetează, judecă, deliberează și decid asupra încîlcitei povești a familiei Dunne, nu procurorii, nu judecătorii și, în niciun caz poliția. Iar publicul din film decide că povestea e mișto și că cei doi trebuie să rămînă împreună. Ceea ce, cu multă greață din partea lui, și cam fac.

MV5BMTg2NTU3MTYxM15BMl5BanBnXkFtZTgwOTg3MDM3MjE@._V1._CR319,16,1762,2649__SX1394_SY786_

Filmul acesta trebuia să fie povestea unui bărbat superficial, infidel și indiferent față de nevoile soției lui și a soției lui, o psihopată foarte pricepută în a juca rolurile așteptate de la ea de societate, o psihopată care păcălește aproape pe toată lumea. După mai multe aventuri, declanșate de a cincea aniversare a căsătoriei lor, ocazie cu care el voia să-i spună ei că divorțează, cei doi sînt condamnați să rămână împreună deși se urăsc, tocmai de societatea pentru care au imaginat și au jucat un spectacol plin de suspans, întorsături de situație, crimă și happy end. Societatea îi iartă și le trece cu vederea greșelile și lacunele din poveste, tocmai pentru că a fost distrată satisfăcător. Un subiect pretențios și provocator care, însă, eșuează și nu ajunge pe ecran.

Noi, publicul real, n-am fost distrați satisfăcător.

N-ați înțeles mare lucru din ce-am povestit mai sus? Atît am înțeles eu din film. În ciuda rating-ului extrem de mare pe IMDB filmul lui David Fincher – s-au prins studiorile că asta contează și și-au angajat păreriști care postează la greu? – un regizor cu filme excelente în CV: Se7en, Camera de refugiu, Zodiac, Strania poveste a lui Benjamin Button, Rețeaua de socializare etc, este o gogoașă, u hibrid ratat între mai multe genuri.

MV5BMTQzMjk2MzMzN15BMl5BanBnXkFtZTgwMzcyOTM3MjE@._V1._CR40,13,2917,1936__SX1127_SY660_

O notă mare actorilor care au ținut în brațe rolurile lor pînă la sfîrșit. Toți, chiar și cei din rolurile secundare. Rosamund Pike e nominalizată la Oscar pentru prestația ei. Bine filmat, ca orice film făcut de profesioniști.

De văzut doar pentru că reușește într-un mod neașteptat să nu fie plictisitor chiar dacă e previzibil și necredibil. Da, filmul e necredibil și actorii sînt credibili, poate și asta îi dă senzația de insolit. Și e ceva atractiv în această contradicție. Poate trebuia să fie o poveste necredibilă, și în film și în afară… nu știu, s-au pierdut. Și-au propus ceva și n-au reușit. Talentul lui Fincher se mai vede pe ici-colo și poate să fie doar o scăpare nefericită acest film în care autorii au încercat să fie originali cu orice preț. Și nu le-a ieșit.

MV5BMTk0MDQ3MzAzOV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzU1NzE3MjE@._V1__SX1127_SY660_

Advertisements