Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Ultima listă – care se va reduce doar la 5 titluri – a filmelor străine nominalizate la Oscar 2014 arată în felul următor:

Am văzut 3 din aceste filme: La Grande Bellezza, The Grandmaster și The Hunt, toate 3 excepționale. Și, deși Wong Kar-wai 

English: Wong Kar-wai / ??? at the TIFF premie...

Wong Kar-wai at the TIFF premiere of Ashes of Time Redux. Monday September 8, 2008. (Photo credit: Wikipedia)

este regizorul meu preferat din ultimii ani, și sînt mai mult decît impresionată de simțul lui estetic, de poveștile lui, de cum filmează, de ceea ce vrea să transmită … totuși, din cele 3, La Grande Bellezza, (The Grand Beauty cum îi spun americanii sau Cea mai mare frumusețe cum văd că o să apară în România, pe HBO, inspirată traducere, nu? 🙂 ), mi se pare cel mai bun. Poate și pentru că l-am înțeles. E de-aici, de la noi, din micul lighean european. The Grandmaster suferă – în România mai ales – din cauza unei traduceri proaste și – din cauza lipsei reperelor din cultura asiatică și, (mai ales), a artei marțiale kung-fu. The Grandmaster e plin de filozofie chineză, tulburătoare cînd o înțelegeți – mă repet, cînd ai norocul să găsești vreo porțiune tradusă bine – La Grande Belleza e cumva opusul, civilizația occidentală care nu-și mai regăsește esența, echilibrul, frumusețea chiar în leagănul ei.

Those which are telling you to live a life without regrets are just fooling you. What  would be a life without regrets?

(O traducere aproximativă din The Grandmaster).

English: Thomas Vinterberg at 40th Karlovy Var...

Thomas Vinterberg at 40th Karlovy Vary International Film Festival. (Photo credit: Wikipedia)

The Hunt e excepțional de bine făcut și ne arată exact așa cum sîntem. (Și-ai zice inițial, la primele cadre: ce poveste ușoară, deh, o comunitate se răzbună pe unul pe care-l crede vinovat de. Daaar … de aia există făcători de filme și artiști.) Deci, The Hunt ne arată așa cum sîntem. Unii. Ăia mai ajunși din nord-vest. Îmburgheziți, înconjurați numai de lucruri frumoase și mașinării menite să ne facă viața mai ușoară, dar la fel de primari și sălbateci pe dinăuntru ca-n Evul Mediu. Noi, ăștia din est, sîntem în plus și săraci și vai-mama-noastră. Iar de Mads Mikkelsen – actorul din rolul principal – v-am mai povestit aici, e deja în lista actorilor mei favoriți din 2013.

Bonus: am auzit că The Broken Circle Breakdown, regia: Felix van Groeningen, este foarte bun.

Anul 2014 mi se pare interesant deja, cinematografic vorbind. Și încă n-am văzut Nymphomaniac :))

*

