Sfarsitul unei epoci

Mie nu mi-a placut “No Old Country For Old Man” pe care l-am vazut intr-una din serile trecute pe un post romanesc de televiziune. M-am “asternut” in pat cu deosebita nerabdare, din diverse motive nu apucasem sa-l vad pana acu’, vazusem in schimb alte filme ale fratilor Cohen si aveam toate motivele (credeam eu) sa fiu optimista.

*

Si la sfarsit mi-a cam parut rau ca mi-am pierdut 2 ore din viata. Spre deosebire de Barton Fink care m-a impresionat foarte tare de prima data, impresie care s-a pastrat si la a doua vizionare si la a treia … acesta mi s- parut un exercitiu cinematografic inutil de lung si violent. Daca criminalul din Barton Fink era un apedince la povestea de acolo, o metafora in metafora necesara sa sustina “iadul” prin care trece artistul atunci cand se afla intr-o criza de inspiratie, dar si cand trebuie sa joace in corzile unui sistem ipocrit si cabotin ca cel de la Holywood (magnific personajul bosului de la studio, cel care ii pupa picioarele lui Barton pana sa-l angajeze ca mai apoi sa-l striveasca, metaforic vorbind, ca pe un gandacel nefolositor. Genial si momentul in care acelasi personaj se imbraca in uniforma doar pentru ca Statele Unite intrasera in nu stiu care razboi).

Criminalul din “No Country …” e gah, aproape urat si mai ales nefolositor intr-o opera de arta. E un criminal in sine si atat. Forma fara fond. Care omoara si omoara fara sens si fara explicatie si fara rezultat pana la urma, din moment ce banii se pierd. Nu stiu ce au vrut sa zica fratii Cohen in acest film. Aparitia scurta si neconcludenta a lui Woody Harrelson aproape ca-mi sugera ca mesajul pana la urma e:

“Nici marii criminali nu mai sunt ce-au fost, nah, nu mai au farmecul de alta data.”

*

daca Natural Born Killers a fost un film … reprezentativ pentru anii 90 ai secolului trecut, “No country …” mi se pare reprezentativ doar prin epuizarea totala a acestui gen de subiect. Nu cred ca mai avem ce zice mai departe. Din momentul in care criminalul Bardem l-a exterminat pe criminalul Harrelson, sper ca nu mai crede cineva ca mai e ceva de zis.

